Oldal kiválasztása

[ad_1]

2003 volt az, amikor a „meleg ördög” (ahogy akkoriban utaltam rá) először megjelent a felkészületlen tizenhárom éves elmémben. Abban az évben egy mexikói úton a vállamon ült, miközben a családommal együtt ebédeltünk egy szabadtéri taqueriában. A mellettünk ülő asztalnál barna bőrű, barnaszőke hajú lány napszemüveget és spagettipántos fekete felsőt viselt.

A „meleg ördögöm” észrevette őt, és megbizonyosodott róla, hogy én is. Amikor a „Dögös” szavak belecsaptak gúnyos ajkai közül a gyanútlan elmémbe, megremegtem – aztán megfordultam, hogy megbizonyosodjak róla, senki sem hallotta.

Szerencsére senkinek nem volt. Apám csak kedvesen mosolygott aggódó szemembe, mielőtt átadta nekem a tortilla chipset.

Az elkövetkező néhány évben a meleg ördög gyakran felbukkant, és továbbra is olyan döbbeneteket juttatott el hozzám, amelyekre nem voltam hajlandó vagy nem voltam hajlandó azonosítani őket.

Gyakran elég goromba volt a szülés során. Egy Stevie Brock-koncerten, amikor rájöttem, hogy az egyik rajongói klubtagja iránti érzéseim messze felülmúlnak mindent, amit a fiú popsztár valaha is éreztetett velem, a melegördög kigúnyolt: Nem igazán Stevie miatt vagy itt, mi?

A nyári táborban, miután egy lány, akit kedveltem, megölelt, azt suttogta: Ez egy kicsit túlzottan tetszett, nem?

**

Több oka is volt annak, hogy nem éreztem magam biztonságban, amikor kijöttem (még magamban sem). Az egyik az volt, hogy bár a 2000-es évek elejére az LMBT-személyek jelentős elfogadást nyertek, még mindig úgy tűnt, hogy viszonylag kevesen vannak „kint” – még mindig kevesebben járnak középiskolába.

A másik az volt, hogy annak ellenére, hogy egy meglehetősen liberális középiskolába jártam, még mindig olyan helynek éreztem, ahol az ellenszegülés – függetlenül attól, hogy a különbség a szexuális irányultságban, temperamentumban vagy a kinézetedben és a beszédmódban volt-e. hogy megnyíljon az ítélkezés és a kiközösítés előtt.

Vannak ritka emberek, akik fiatal koruktól kezdve teljesen jól érzik magukat a bőrükben, sziklaszilárd kortárs támogató csoportokkal és megingathatatlan önbizalommal megáldva. Én nem tartoztam közéjük.

Ezért reméltem, hogy „kivárhatom a melegséget”, mintha ez egy múló szenvedés lenne, amely idővel megoldódhat.

A homoszexualitás betegségként való felfogása évszázadokkal ezelőttre nyúlik vissza. Egy ponton (mielőtt elkezdték volna kórbonctani) egyszerűen annyira tabu volt, hogy nem is beszéltek róla.

Walt Whitman idejében például nem létezett diskurzus ennek megértésére vagy megvitatására – ezért maga Whitman továbbra is tagadta, annak ellenére, hogy vonzódott a polgárháború során általa kezelt sebesült katonákhoz. (Bár Whitmannek sok kapcsolata volt fiatalabb férfiakkal, az írása csak utalt erre, nem pedig kifejezetten kijelentette.)

Whitman kora után végre elkezdődött a párbeszéd a homoszexualitás körül, de ez mindig a betegséggel összefüggésben zajlott. A pszichiáterek, mint például Richard von Krafft-Ebing, „degeneratív betegségként” írták le.

A „homofil” mozgalom az 1950-es évek végén és az 1970-es évek elején alakult ki, hogy felvegye a harcot ez ellen, végül kihirdette a „Meleg is jó” üzenetet (a Black Pride Mozgalom ihlette), és a melegkultúrát kívánta építeni színházak, zene és az LMBT lakosságot kiszolgáló újságok.

A mozgalom a melegkonverziós terápiákkal szemben népszerűsítette és bátorította a meleg megerősítő terápiákat (amelyeknek nem az volt a célja, hogy megváltozzanak, hanem elégedettek legyenek az orientációjával).

Ennek ellenére a homoszexualitást 1973-ig a DSM pszichiátriai rendellenességei közé sorolták. 2005-ben ennek a megvetésnek a maradványai még mindig éltek és virultak a középiskolámban.

Mivel a szégyen visszatartott attól, hogy ezt szavakba öntsem, éveken át táncoltam a meleg/leszbikus címke körül, naplóm lapjait körbeírt hízelgésekkel töltöttem meg a lelkem felett, mindezt csodálatnak kódolva.

Miután végre belevágtam – tizenöt évesen először a naplómba, majd tizennyolc évesen a barátaim és a családtagjai közé –, az önelfogadásom lassan nőtt. Sok első és mérföldkő következett.

Évekkel korábban sosem tudtam volna elképzelni, hogy interjút készítek egy házas leszbikus ausztrál popduóval, miközben a Curve Magazine-nál dolgozom, vagy hogy egy furcsa bálba megyek, majd randevúzok egy lánnyal, akivel az egyetemi campusom LMBT-központján keresztül ismertem meg, vagy hogy a gyönyörű LMBT egyének ilyen változatos közössége várt rám, különösen a főiskolán, de az azt követő években is.

Az évek múlásával apránként a büszkeség váltotta fel a szégyent – ​​és mára minden szégyen eltűnt. De még mindig emlékszem, milyen érzés volt. Emlékszem, mennyire elfojtott.

Emlékszem, milyen negatív hatással volt a mentális egészségemre, hogyan fokozta az elszigeteltség érzéseimet. Ahogy Colin Poitras írta 2019-es cikkében (a Yale LGBT Mental Health Initiative számára), a globális szekrény hatalmas: „Az elrejtőzés megviseli a rejtőzködés stresszét.”

Azt is elismerem, hogy sok furcsa ember még mindig aktívan küzd saját szégyenének leküzdéséért. Az emberek kedvelik azt a sok barátot az LMBT közösségben, akiket az évek során ismertem – akit az anyja, miután elmondta nekik, vigasztalhatatlanul sírt, miközben a nagymamája azzal vádolta, hogy megszállta a démonokat.

Egy másik, akinek az édesanyja, miközben vele ebédelt, megpróbálta felvenni a férfi pincérrel, miután harmadszor is kijött hozzá. Megint egy másik, akinek a szülei egyszerűen nem voltak hajlandók erről beszélni vele.

A Yale School of Public Health új tanulmányára hivatkozva Poitras azt írja, hogy „még néhány országban gyorsan növekvő elfogadottság mellett is, a világ szexuális kisebbségi lakosságának túlnyomó többsége – a becslések szerint a leszbikusnak és melegnek vallók 83 százaléka , vagy biszexuális – tartsa elrejtve orientációját az életében élő emberek mindegyike vagy a legtöbb ember elől.

Ezen okok miatt a Pride és a közösségi terek továbbra is nagyon szükségesek.

**

Ha lehetőséget kapnék arra, hogy beszéljek tinédzserkori énemmel, most azt mondanám neki: jobb lesz neked – és ha egyszer megtörténik, látni fogod, hogy veled nem ér véget. Ünnepelje a győzelmeinket, de ne hagyja, hogy önelégültségbe ringassanak.

Nem, amikor sok fiatal furcsa – mind a vidéki városokban, mind a városiasabb…

[ad_2]

Forrás