[ad_1]
Az idősek egyik elsődleges problémája világszerte a magány, különösen a városi területeken, ahol az élet felgyorsul és egyre inkább digitalizálódik.
Ennek egy nagyon hétköznapi fronton – a bolti pénztárnál – való leküzdésére egy holland cég állt elő egy ötlettel. A Kletskassat, azaz a „csevegő pénztárgépet” a Jumbo, a holland több mint 700 telephelyű élelmiszerbolt-lánc hozta létre a nem siető, a pénztárossal beszélgetni vágyó vásárlók számára.
Hollandiában 1,3 millió 75 év feletti ember él, és egy jó hírű élelmiszerlánc gondoskodik arról, hogy ne töltsék egyedül aranyéveiket – írja a My Modern Met.
Ezeket a „lassú sávokat” először a Jumbo vezette be 2019 nyarán a holland kormány Egy a magány ellen kampányának részeként. Hollandiában 1,3 millió 75 év feletti felnőtt él, és a Holland Statisztikai Hivatal adatai szerint 33%-uk úgy érzi, legalább mérsékelten magányos.
Az első Kletskassa Vlijmen városában nyílt meg Észak-Brabant tartományban. A visszajelzések annyira biztatóak voltak, hogy a cég úgy döntött, 200 ilyen sávot épít ki országszerte. Emellett a Jumbo üzletek egy „beszélgetősarkot” is kialakítottak, ahol a helyiek összegyűlhetnek egy csésze kávéra és egy kis beszélgetésre. A Kletskában az a legjobb, hogy mindenkit szeretettel várnak, akinek egy kis kikapcsolódás és csevegés jobbá tenné a napját.
A kezdeményezést nagymértékben támogatja Colette Cloosterman-van Eerd, a Jumbo vezérigazgató-helyettese és a National Coalition Against Loneliness szervezet. Azt mondja: „Sok ember, különösen az idősek, néha magányosnak érzi magát. Családi vállalkozásként és szupermarketláncként a társadalom középpontjában állunk.” Cloosterman-van Eerd kifejtette, hogy „A Jumbonál több akarunk lenni, mint egy olyan hely, ahol az emberek vásárolnak. Például egy kézikönyvvel segítjük üzleteinket a vásárlók magányának jelzésére és helyi kezdeményezések elindítására. Számos üzlet rendelkezik beszélgetősarokkal, ahol a vásárlók elfogyaszthatnak egy csésze kávét és beszélgethetnek szomszédaikkal.” Hugo de Jonge holland miniszter és a 94 éves Christien Smits hivatalosan is megnyitotta az All Together Coffee Corner-t.
A teljes egészében helyi önkéntesekre támaszkodó „Alles voor Mekaar” Alapítvány egy éve működik, és nagy sikert aratott. A cél egy olyan találkozóhely kialakítása, ahol az idősek kapcsolatba léphetnek az alapítvány lakóival, önkénteseivel. Egyedül élő idős embereket kötnek össze önkéntesekkel.
Az önkéntesek segítenek a kertészkedésben és a bevásárlásban. A Jumbo in Vlijmen, amely szívesen szponzorálja az All Together Coffee Cornert, konstruktívan hozzá akart járulni. Az élelmiszeripar egyre több technológiát használ a költségek csökkentése és a vásárlók önkiszolgálásának ösztönzése érdekében. Egyre kevesebb az emberi interakció, mivel a vásárlók maguk szkennelik át vásárlásaikat, majd az önkiszolgáló pultnál fizetnek.
Ennek eredményeként a Jumbo szupermarket valóban szembemegy ezzel a trenddel, és kifejezetten részt vesz a magány elleni küzdelemben.
Az ügyfelek jól reagáltak erre, és a Jumbo most kiterjeszti az ötletet. Jövőre ekkorra már országszerte 200 helyen lesznek chat-pénztárak, ahol beszélgethetnek az ügyfelek. Az üzletek kiválasztásakor alaposan tanulmányozzák azokat a területeket, ahol a magány jelentős problémát jelent.
Az ország 355 településének mindegyikében az Egészségügyi, Népjóléti és Sportminisztérium olyan kezdeményezésekkel segítette a helyi összefogásokat a magány elleni küzdelemben, mint a házi látogatások, a forródrótok és a környék idősek számára fenntartott tevékenységi könyvtárak. Remélhetőleg a világ számos más nemzete is elfogadja az idősek támogatására irányuló holland nemzeti kezdeményezést.
[ad_2]
Forrás